Pe drumul Damascului, marele prigonitor al Bisericii, Saul, s-a întâlnit cu Hristos: întâlnirea aceasta l-a făcut din prigonitor apostol. Ea este începutul unirii mistice cu Hristos și revelația marelui mister al unității mistice dintre Hristos și Biserică. De atunci înainte, Pavel se știe anexat lui Hristos. De atunci înainte devine marele propovăduitor al mântuirii în Hristos. Fiul lui Dumnezeu S-a făcut om ca pe om să-l facă fiu al lui Dumnezeu după har. Este centrul propovăduirii lui.
Scrisă într-un stil accesibil, împletind admirabil patosul și luciditatea, Asceza și mistica paulină se prezintă ca o excelentă analiză a fundamentelor biblice apostolice ale experienței religioase ortodoxe, înscriindu-se totodată ca o replică tacită la marile monografii catolice și protestante asupra paulinismului. Ea reprezintă strălucita teză de doctorat susținută în 1946 la Universitatea din București de cel care avea să devină mitropolit al Ardealului, Nicolae Mladin. Pasionantă și instructivă, lucrarea își menține intactă actualitatea în contextul confuziei spirituale a epocii noastre. Denigrate de unii (Emil Cioran, Alina Mungiu) sau exaltate de alții (Petre Țuțea), persoana și teologia sfântului apostol Pavel continuă să provoace pasiuni violente.
Restituire pe baza unei dactilograme din 1968, cartea de față este o radiografie a coerenței mistice a teologiei pauline. Publicarea ei impune, cu siguranță, o revizuire semnificativă a peisajului teologic românesc postbelic.